فیلترهای پلاریزه معجزه ای برای عکاسی
admin 1397-10-21 بدون دیدگاه

دلیل استفاده از فیلتر های پلاریزه :
فیلتر پلاریزه یکی از مهمترین ابزار ها در عکاسی طبیعت و به طور کلی عکاسی در فضای باز به شمار می آید . به طور کلی استفاده از این فیلتر یکی از اولویت های عکاسان طبیعت است و توانایی این فیلتر در تقویت کنتراست ها و جزییات تصویر کاربری آن در عکاسی فضای باز را اجتناب ناپذیر می نماید .
یکی از مهمترین چالش ها در زمان عکاسی طبیعت و فضای باز مسئله مات و کدر شدن رنگ ها است و به دلیل اینکه نور خورشید در تمام محیط و اتمسفر به صورت بازتابی وجود دارد و در نهایت تمامی این بارتاب ها به درون لنز دوربین راه پیدا می کنند ، بسیاری از عکاسان سعی می کنند تا به هر نحو ممکن این بازتابها را کنترل نموده و بر آنها مسلط شوند .یک روش برای کاهش سریع و آنی اثرات بازتاب یا حالت بونس نور های موجود در محیط ، استفاده از فیلتر پلاریزه است . این فیلتر قادر است تا بیشتر بازتاب های ناشی از نور های موجود در محیط را از بین ببرد و علاوه بر آن بر حالت ساچوره و کنتراست رنگ های موجود در محیط بیفزاید .
در زمان عکاسی از سوژه هایی که در فاصله دور قرار دارند ( مثل کوه ها یا درختان در دور دست ) استفاده از فیلتر پلاریزه می تواند غبار های محیطی موجود در اتمسفر را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش دهد . و اگر دلیل زنده بودن رنگ آسمان و درختان و گیاهان در بعضی از آثار را نمی دانید ، باید اطلاع داشته باشید که این تاثیری است که در اثر استفاده از فیلتر پلاریزه به دست می آید . اگر چه در برخی از عکس ها ، فرایند تقویت رنگ در مرحله پردازش با نرم افزار ایجاد می شود اما تاثیر بسیار عالی فیلتر پلاریزه را با هیچ نرم افزاری نمی توان شبیه سازی نمود و به خصوص در رابطه با از بین بردن تاثیر نور های بازتابی فیلتر پلاریزه هیچ جایگزینی در مرحله ویرایش نرم افزاری نخواهد داشت.
اغلب لنز ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان اتصال یک فیلتر بر روی آنها وجود داشته باشد . فیلتر پلاریزه در قسمت جلوی لنز متصل شده و با چرخاندن آن در جهت و یا بر خلاف حرکت عقربه های ساعت می توان مقدار تاثیر گذاری پلاریزه آن را افزایش یا کاهش داد .
بیشترین مقدار حالت پلاریزه :
بیشترین حالت پلاریزه در یک پهنه ۹۰ درجه از محل قرار گیری خورشید در آسمان به دست می آید .در فرایند ثبت یک عکس در فضای باز که قسمت زیادی از کادر آنرا آسمان تشکیل می دهد ، در یک پهنه ۹۰ درجه از محل قرار گیری خورشید ، فیلتر پلاریزه بیشترین تاثیر بر پهنه آسمان را وارد می آورد و در خارج از محل اثر گذاری فیلتر پلاریزه ، رنگ آسمان به صورت کدر و ناهمگون ثبت می شود.
کاهش بازتاب ها
یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از فیلتر های پلاریزه تاثیر گذاری آنها در کاهش و یا از بین بردن حالت بونس نور های موجود در محیط است . در طبیعت ، بازتاب ها در همه جا موجود می باشند . به جز بازتابی های ناشی از سطح اب ها و یا سطوح صیقلی ، بازتابی ها ساطع شده از پوشش های گیاهی و یا اجسام موجود در محیط باعث بروز اشکالاتی در ترکیب رنگ های موجود در کادر تصویر می شوند . در این موقعیت ها ، استفاده از فیلتر پلاریزه به میزان بسیار زیادی حالت های بازتابی را از بین برده و بر حالت ساچوره و کنتراست رنگ ها می افزاید .
چند پیش بینی در رابطه با آینده عکاسی
هنر عکاسی از زمان اختراع آن یه عنوان یکی از سریعترین زمینه های در حال تغییر شناخته شده است و هنوز هم پش از ۲۰۰ سال با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر و به روز شدن است . بسیاری از افراد همواره به این موضوع فکر می کنند که با توجه به تغییرات سریع فناوری ؛ این رشته هنری در چه مسیری قرار خواهد گرفت و در این مطلب سعی می کنیم به برخی از سئوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشند ؛ پاسخ دهیم .
سنسور ها قوی تر می شوند :
از زمان شروع عصر عکاسی دیجیتال ؛ سنسور های موجود در دوربین های عکاسی همواره در حال پیشرفت و تغییر بوده اند . رزولوشن تصاویر به مرور زمان بهبود یافته است و مسئله نویز آن چنان مشکل جدی نمی تواند باشد . اکنون شاهده حضور سنسور های خمیده در بازار دوربین های عکاسی هستیم و مایکروسافت اولین نمونه از سنسور های خمیده را ارائه نموده است که انتظار می رود کیفیت تصاویر را به نحو چشمگیری ارتقا ببخشد .
بدنه دوربین ها فشرده تر و کم حجم تر می شود :
این نکته ممکن است چندان تعجب بر انگیز نباشد و در حال حاضر دوربین های میرورلس را شاهد هستیم که با قدرت همسان با دوربین های DSLR در حال قدرتنمایی هستند امروزه حتی تلفن های هوشمند هم به دوربین های بسیار قوی مجهز شده اند اما همچنان انتظار می رود تا در آینده نزدیک دوربین هایی با وزن و حجم کمتری را در دست داشته باشیم .
عکاسی خبری رشد می کند :
دوربین های عکاسی همگام با پیشرفته تر شدن، ارزان تر و فراوانتر نیز شده اند . اکنون تعداد زیادی از مردم یک دوربین با کیفیت در دست دارند و به طور طبیعی تمامی افراد از این دوربین ها برای ثبت وقایع خبری می توانند استفاده نمایند .عکاسی خبری یکی از زمینه های رو به پیشرفت در آینده نزدیک خواهد بود و در نتیجه آن داستانسرایی تصویری یکی از حوزه های دارای پیشرفت می باشد .
فناوری ها یکپارچه می شوند:
با گذر زمان ؛ شرکت های فناوری وسایلی را به وجود می آورند که قابل استفاده برای زندگی روزمره انسان ها باشند و در زمینه عکاسی به عنوان یک صنعت پیشرو نیز انتظار می رود تا فناوری های پیشرو و قابل استفاده تری در دسترس قرار داشته باشند .به عنوان مثال کمپانی سامسونگ در حال اختراع یک دوربین لمسی است که لنز آن بر روی چشم انسان قرار می گیرد .
برای عکاسی در شرایط کم نورو بدون استفاده از فلاش ، یکی از راه کار هایی که می توان بیان نمود آن است که ایزو دوربین را افزایش داده و به همراه آن از یک دیافراگم بازتر استفاده نمود . مود اولویت دیافراگم در دوربین های DSLR به شما کمک می کند تا دیافراگم را به صورت آزادانه در هر مقدار دلخواه تنظیم کنید . در این مورد دوربین کنترل سرعت شاتر را در دست می گیرد .یک نکته اساسی در استفاده از ایزو بالا آن است که به طور حتم مقداری نویز در تصویر شما وجود خواهد داشت و برای از بین بردن این نویز ؛ استفاده از پردازش های نرم افزاری را باید در دستور کار خود قرار دهید . یکی از مهمترین ویژگی های دوربین های DSLR توانایی ایجاد فایل های RAW است و با استفاده از این قابلیت ؛ تصاویر با جزییات بسیار زیاد را می توان به دست آورد و در این صورت با استفاده از برنامه های مخصوص کاهش نویز تصاویر به راحتی می توان نور کافی برای یک عکس را فراهم آورده و در عین حال نویز های حاصل از افزایش ایزو را نیز تا حد زیادی برطرف نمود .ایزو دوربین در واقع سنجشی از میزان حساسیت دوربین در برابر نور است و در دوربین های دیجیتال، شما از این توانایی بهره مند هستید تا حساسیت دوربین خود در برابر نور را به میزان دلخواه تغییر دهید .در رابطه با ایزو ؛ یک قانون طلایی را همواره به خاطر داشته باشید :افزایش دادن ایزو در شرایط کم نور موجب تقویت مقدار نور وارد شونده به دوربین می شود اما نقطه ضعف انجام اینکار در آن است که به واسطه تشکیل نویز در شرایط کم نور که در اثر افزایش دادن ایزو به وجود می آید ؛ کیفیت تصویر شما ممکن است کاهش یابد . کاهش دادن ایزو موجب کاهش حساسیت سنسور دوربین در برابر نور می شود و در این حالت نویز دیجیتال بسیار کمتری نیز در تصویر وجود خواهد داشت .
شاید یکی از متداولترین کلمات در زمان تنظیمات دوربین استفاده از اصطلاح استاپ ( Stop ) باشد و به طور معمول از عکاسان حرفه ای در زمان های کار می شنویم که این عکس به یک یا چند استاپ روشنایی بیشتر نیاز دارد یا اینکه ایزو را از ۲۰۰ یک استاپ بالاتر ببرید .شاید بسیاری از هنرمندان عکاس تازه کار در زمان کار با دوربین زیاد تمایل به استفاده از محاسبات ریاضی نداشته باشند و در اکثر موارد این افراد ترجیح می دهند تا از عکاسی در حالت اتوماتیک دوربین خود لذت بیشتری به دست بیاورند و محاسبه استاپ ها ممکن است یکی از عواملی باشد که بسیاری از افراد را از وارد شدن به تنظیمات مود دستی دوربین برحذر می دارد .یکی از عمده ترین دلایل برای پیچیده شدن مفهوم استاپ , وجود معانی و مفاهیم متعدد برای آن می باشد . البته این کلمه دارای معانی متعددی میباشد اما در هنر عکاسی و به طور ساده مقصود از به کار بردن این کلمه ؛ اشاره به موقعیت هایی می باشد که در آنها یک عدد یا یک تنظیم برای نوردهی به دوربین ارائه گر یک حالت دوبرابر شده و یا یک حالت نصف شده از تنظیمات نوردهی می باشد .در این رابطه ؛ دو استاپ بیشتر شدن نور به معنای چهار برابر شدن مقدار نور خواهد بود . ۳ استاپ کم شدن نور نیز به معنای یک هشتم شدن مقدار نور نسبت به وضعیت قبلی خواهد بود .زمانی که ما به دوبرابر کردن نور برای نوردهی به دوربین نیاز داریم ؛ مقدار نوردهی را یک استاپ افزایش می دهیم و در صورت نیاز به نصف کردن مقدار نور ؛ آنرا یک استاپ کاهش می دهیم . و در زمانی که به ۱۶ برابر نمودن مقدار نور نیاز داریم لازم است تا تنظیمات نوردهی به دوربین را ۴ استاپ افزایش دهیم . تنها لازم است به خاطر داشته باشید که هر استاپ افزایش موجب دو برابر شدن مقدار نوردهی و هر استاپ کاهش موجب نصف شدن مقدار نوردهی خواهد شد .
شاید تا کنون به استفاده از چراغ مطالعه برای نورپردازی در عکاسی فکر نکرده باشید ، اما باید بدانیم که این یک ابزار مفید برای نورپردازی می تواند باشد
عکاسی با نور شمع برای ایجاد افکت های دراماتیک
آگاهی از فیزیک نور و نحوه کنترل آن ؛ زمینه های بسیار زیادی را برای بروز خلاقیت ها در عکاسی فراهم می آورد
به احتمال زیاد ؛ هرگز به استفاده از نور تبلت و موبایل برای نورپردازی در عکاسی فکر نکرده اید
عکاسی به سبک تایم لپس ؛
یکی از شاخه های هنر عکاسی است که انسان را قادر می سازد تا ماهیت حوادث روزانه را از یک دریچه منحصر به فرد مشاهده نماید و بدون توجه به سرعت نمایش حوادث و اتفاقات ؛ این سبکی از هنر است که یک دوره زمانی نسبتا طولانی تر را در یک بازه کوتاه تر به نمایش می گذارد .
برای انجام عکاسی تایم لپس راه ها و روشهای گوناگونی وجود دارند و هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود خواهند بود . اما به هر روی آگاهی از نحوه عملکرد هر یک از این روش ها برای در دست داشتن تمامی گزینه های امکان پذیر ؛ لازم و ضروری خواهد بود .
تنظیمات لازم برای یک فیلم تایم لپس
۱ – فاصله گذاری بین فریم ها
مقدار فاصله زمانی بین ثبت هر فریم ؛ به نوع سوژه و میزان حرکت آن بستگی خواهد داشت اما به هر روی برای سرعت بخشیدن به حرکت یک سوژه کند ؛ نیاز است تا از فاصله زمانی طولانی تری در بین فریم ها استفاده شود . در صورتی که از مقدار فاصله زمانی برای ثبت هر فریم اطمینان ندارید ؛ می توان ثبت تصاویر را با فاصله کمتری انجام داده و در مراحل پردازش نرم افزاری فریم های اضافه را پاک نمود تا فیلم طولانی تر شود . همواره وضعیت باتری و میزان حافظه موجود در دوربین را مد نظر قرار دهید و از این روی تعداد فریم ها و فاصله زمانی بین فریم ها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند .
۲ – سرعت شاتر
همانگونه که پیش از این بیان شد ؛ استفاده از یک سرعت شاتر پایین به میزان زیادی بر حالت نرمی حرکت در تایم لپس می افزاید و از این روی ممکن است القای حس نرمی حرکت در یک فیلم تایم لپس را با سرعت شاتر پایین بتوان به دست آورد . به طور معمول سرعت های شاتر بین ۱٫۳۰ تا ۱٫۲ ثانیه نتایج مطلوبی را در یک تصویر برداری تایم لپس به دست می آورند . فیلتر های ND نیز به شما کمک می کنند تا در شرایط پر نور بتوانید از سرعت شاتر پایین تری استفاده کنید .
۳ – دیافراگم یا ایزو
به طور خاص در زمان های طولانی عماسی تایم لپس ؛ شرایط نور تغییر می کند و این امر بدان معنا خواهد بود که استفاده از تنظیمات دستی برای نوردهی به دوربین به صورت مطلوب پاسخگو نخواهد بود. در اینجا می بایست از یکی از مود های نیمه اتوماتیک دوربین استفاده نمود تا با توجه به تغییر شرایط نور ؛ دوربین بهترین استراتژی نوردهی را به دست بیاورد. در یک دوربین فول فریم ؛ با قرار دادن ایزو در وضعیت خودکار ؛ حتی در مود تنظیمات دستی نیز می توان تصاویر با نوردهی مطلوب را به دست آورد . در زمان استفاده از ایزو خودکار ؛ حداکثر سرعت ایزو را می بایست برای دوربین تعیین نمود .در صورتی که سنسور دوربین شما از نوع سنسور های کوچک است ؛ گزینه های اولویت شاتر یا اولویت دیافراگم تنها راهکار باقی مانده خواهند بود و از این روی با توجه به عمق میدان مورد نظر یا میزان کشیدگی حرکتها ؛ از یکی از این مود ها برای تنظیم نوردهی به دوربین می توان استفاده نمود .
ارسال نظر
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری علامتگذاری شده اند *